Sunday, November 14, 2010

Dimanakah Cinta? Kasih Sayang?

Assalamualaikum, sekadar perkongsian

cinta?
apa yang kita paham tentang cinta?
apa yang saya paham cinta adalah perasaan kasih sayang yang x berbelah bg kepada sesutu , sukar untuk ditafsirkan , tetapi sesipa yang pernah memiliki perasaan tu pasti mengetahuinya, bagi yang x mengetahui ia juga boleh diertikan dengan perasaan kasih sayang kita kepada keluarga kita. dimana kita tidak sanggup membiarkan sesutu terjadi kepada mereka tetapi biarlah kita yang mengalah.

cinta merupakan sesutu perasaan yang membahagiakan, walaupon kita merasa susah kadang-kadang ia akan menjadikan perasaan susah itu sesutu yng senang, cinta juga kadang-kadang akan mengeluarkan kemampuan yang luar biasa jika diperlukan...

disini ana bukan mahu berbicara tentang cinta, kerana ana yakin setiap orng mempunyai cinta, cuma baru-baru ana terfikir, bercinta bagai nak rak , then bila bergaduh caci-mencaci... dimankah perasaankasih sayang yang dikatakan cinta pada ketika ini?

didalam masyarakat mahu pon didalam drama ke apa ke, kita dapat melihat perkara atau situasi ini, bagai ia merupakan lumrah, tetapi ana xpenah pula dengar atau terbaca di zaman dahulu ada perkara begitu, sedangkan nabi menyarankan apabila kita hendak marah kita hendaklah ambil air sembahyang, kalu x boleh juga buat soalat sunat sambil tu beristifar banyak-banyak..

jika kita mendengar lagu cinta, lagu itu akan menggambarkan cinta it seolah terlalu indah, tetapi mengapa perasaan itu hilang begitu sahaja apabila ketika marah dan ketika makin berusia? sedangkan jika mengikut logik , lagi berusia makin mendalam perasaan kasih saynag itu, sebab kita telah hidup bertahun-tahun dengan pasangan kita, mengharungi suka dan duka bersama, dan antara pasangan pasti mengharapkan / memerlukan antara satu sama lain.

perasaan sayang atau cinta membawa kepada perkahwinana iaitu kita mengharapkannya selalu berada disamping kita samada susah atau senang , tetapi mengapa sekarang berkahwin sekejap ye lepas tu bercerai di mana perasaan cinte ketika sebelum berkahwin itu ketika ini?

disini ada ingin mengatakan jika kita berkahwin dengan seseorng , kita perlulah memahaminya apa yang dia suka dan apa yang da tidak suka, terutamanya lelaki, perlulah memahami perempuan yang dikahwini dan menerima seadanya selepas berkahwin,
salah satu sbnya berlakunya penceraian adalah sebab pasangan tidak memahami antara satu sama lain.

sebelum berkahwin sanggup melakukan apa sahaja, tetapi selepas kawin banyak syarat yang di kenakan, dan anatar kedu-duanya tidak sanggup saling mengalah, dan melakukan sesutu seperti sebelum berkahwin.. disebabkan ini berlakulah penceraian, yang teranaiya adala anak-anak mereka. yang perlu mendengar pergaduhan yang penuh dengan kata cacian. ini tidak adil bg anak mereka, dan mungkin akan effect kepada mereka.


akhirnya dimanakah perasaan cinta dan kasih sayang?
sama-sam kita fikirkan...

No comments:

Post a Comment